Stanowią jeden z najważniejszych elementów układu smarowania każdej maszyny, umożliwiając precyzyjne odmierzanie czynnika odpowiedzialnego za redukcję tarcia podczas pracy. Pompy smaru w wydaniu elektrycznym to zdecydowanie najpopularniejsze rozwiązanie we współczesnym przemyśle maszynowym. W przeciwieństwie do ręcznych oraz pneumatycznych odpowiedników pozwalają one na ciągłą i praktycznie bezobsługową pracę, co jest szczególnie istotne w kontekście bardziej rozbudowanych systemów. Poniżej omawiamy zasadę działania oraz potencjalne aplikacje dla tego typu komponentów.
Zasada działania elektrycznej pompy smaru
Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje elektrycznych pomp smaru, różniące się pod względem konstrukcji oraz zasady działania. Warianty zębate oferują dużą wydajność oraz możliwość równomiernej aplikacji środka smarnego — nie ma tutaj mowy o pulsowaniu. Ten wariant opiera się na działaniu kół zębatych wewnątrz korpusu, które odpowiedzialne są za przenoszenie medium roboczego pomiędzy komorami. Obrót kół powoduje różnicę ciśnienia, co pozwala na wyprowadzenie cieczy.
Drugim, nieco mniej zaawansowanym rodzajem jest wariant tłokowy. W tym przypadku mechanizm pompy smaru nie różni się zbytnio od pneumatycznych lub ręcznych odpowiedników. Jedynym odstępstwem jest tutaj obecność silnika elektrycznego, który wprawia tłoki w ruch. Te z kolei wypychają czynnik roboczy w kierunku dozowników.
Elektryczne pompy smaru — dlaczego warto?
Komponenty z tej kategorii należą do najchętniej wybieranych w kontekście wszelkiego typu zastosowań maszynowych. Nie bez powodu — możliwość precyzyjnego dostarczania cieczy w silnie zautomatyzowanym procesie okazuje się nieoceniona, szczególnie w przypadku rozbudowanych linii produkcyjnych lub innych skomplikowanych przedsięwzięć. W praktyce z rozwiązań pneumatycznych lub ręcznych korzysta się w momencie, gdy montaż silnika elektrycznego jest z jakiegoś powodu niemożliwy. Zalety wariantów elektrycznych to również szeroki zakres temperatury roboczej oraz ciśnienia, możliwość montażu w dowolnej pozycji, kompaktowa budowa czy też wbudowany sterownik, który umożliwia stosunkowo łatwą kontrolę wydajności.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami, by uzyskać więcej informacji na temat układów smarowania oraz poszczególnych komponentów. Zapraszamy również do sprawdzenia pozostałych artykułów dostępnych w naszym serwisie.