Zastosowanie
Układ natryskowy stosowany jest do smarowania otwartych punktów smarowych, takich jak przekładnie zębate, bieżnie napędowe, prowadnice, liny, łańcuchy i koła łańcuchowe oraz do smarowania obrzeży kół pojazdów szynowych. W przemyśle wapienniczym i cementowym znajduje zastosowanie na młynach surowca (kamienia wapiennego i węgla) i cementu, a także do smarowania napędów pieców.
Zasada działania układu
Układ natryskowy jest układem przeznaczonym do automatycznego podawania wysokoprzyczepnego smaru o klasie konsystencji do 1. włącznie, bezpośrednio na powierzchnię zęba atakującego, w mocno obciążonych zębatych przekładniach otwartych. Środek smarny podawany jest z pompy tłokowej i natryskiwany w ściśle odmierzonej ilości na powierzchnię zęba sprężonym powietrzem poprzez dysze natryskowe, które pozwalają osiągnąć doskonałe rozprowadzenie środka smarnego. Sprężone powietrze podawane jest do dysz poprzez zespół przygotowania powietrza, składającego się z zaworu odcinającego, filtra powietrza, manometru i regulatora ciśnienia.
Regulacja dozowania środka smarnego
Cykl smarowania składa się z czasu natrysku (jest stały) i czasu przerwy, który jest regulowany przez szafę sterowniczą. Jest to podstawowy sposób regulacji podawanej ilości środka smarnego. Jeśli zachodzi potrzeba zróżnicowania ilość natryskiwanego środka smarnego w poszczególnych miejscach, to można sterować nią rozdzielaczami progresywnymi lub regulować wydajnością poszczególnych zespołów dysz.
Zalety układów natryskowych
- wysoka precyzja miejsca dawkowania środka smarnego
- wysoka niezawodność systemu
- możliwość monitorowania pracy każdej dyszy
- wysokie ciśnienia pracy
- mała wrażliwość na zmiany temperatury
- prosta obsługa i regulacja
- łatwa rozbudowa systemu
Wady układów natryskowych
- wysokie koszty układu
- niewielki zakres regulacji wydajności
- wrażliwość na zanieczyszczenia