Zastosowanie
Impulsowy układ smarowania przeznaczony jest do podawania małej ilości środka smarnego (olejów o lepkości od 30 do 240 cST) w ściśle określone miejsce i w ściśle określonym czasie. Liczba punktów, które mogą być bezpośrednio smarowane z jednej pompy wynosi 6. Możliwe jest jednak zastosowanie kilku pomp, a także rozdzielaczy progresywnych i zwiększenie liczby punktów nawet do 40. Układ stosowany jest do smarowania łańcuchów w wolnoobrotowych napędach, rolek transportowych, prowadnic oraz bieżni rolek.
Zasada działania układu
W układzie impulsowym wysokociśnieniowa pompa o napędzie elektromagnetycznym tłoczy olej do przewodów smarnych, zakończonych specjalnymi dyszami natryskowymi. Są one wyposażone w zawory nadciśnieniowe, dzięki czemu wytrysk oleju bezpośrednio na węzły tarcia następuje po wytworzeniu określonego ciśnienia, a po cyklu pracy w przewodzie nadal pozostaje olej pod ciśnieniem, co pozwala na pracę z wysoką częstotliwością (nawet do 4 cykli na sekundę). Bardzo ważne jest umiejscowienie dysz natryskowych i kierunek natrysku środka smarnego. Dysze natryskowe należy umieszczać na początku strefy odciążonej łańcucha, co pozwala na większą możliwość szybkiego wnikania środka smarnego między rozluźnione części składowe łańcucha.
Regulacja dozowania środka smarnego
Pompa podaje kilkadziesiąt milimetrów sześciennych oleju na jedno wyjście podczas jednego cyklu pracy. Układ sterowania ma możliwość ustawienia czasu zwłoki pracy pompy w stosunku do sygnału z czujnika, co pozwala na precyzyjne skierowanie porcji środka smarnego w określone miejsce. Dla różnych prędkości przesuwu łańcucha trzeba uwzględnić różnicę drogi, jaką przebywa łańcuch od czasu impulsu z czujnika do czasu wytrysku środka smarnego z dyszy. Wtedy układ sterowania zmniejsza czas zwłoki wraz ze wzrostem częstotliwości sygnałów z czujnika.
Zalety układów impulsowych
- Zalety układów impulsowych
- Wady układów impulsowych
- wysoka precyzja miejsca dawkowania
- proste monitorowanie systemu
- niezawodność systemu
- mała wrażliwość na zmiany temperatury
- mała ilość środka smarnego pozostająca w układzie
Wady układów impulsowych
- wysoki koszt inwestycji
- ograniczona rozległość układu
- wrażliwość na zanieczyszczenia