Maszyny o skomplikowanej budowie siłą rzeczy wymagają nieco bardziej zaawansowanych metod redukcji tarcia i temperatury podczas ciągłej pracy. Duża ilość ruchomych elementów to konieczność dostarczania płynów eksploatacyjnych do kilkudziesięciu, a czasem nawet kilkuset punktów smarnych. W przypadku takich maszyn z pomocą przychodzą progresywne układy smarowania — poniżej omawiamy ich działanie, zalety oraz zastosowanie w praktyce.
Zasada działania i zastosowanie progresywnych układów smarowania
W jaki sposób działa układ progresywny? Proces dostarczania czynnika smarnego do określonych punktów maszyny opiera się na rozdzielaczach — pompa wtłacza środek do systemy, a następnie przechodzi on przez serię rozdzielaczy tłoczkowych (pierwszego oraz drugiego stopnia, a w przypadku bardziej rozbudowanych systemów także kolejnych). W ten sposób równa ilość płynu dozowana jest kolejno do wszystkich punktów — równa ilość środka przekazywana jest do wszystkich wylotów. Możliwe jest również zablokowanie wybranych wyjść, dzięki czemu następnym wylotem zostanie wyprowadzona podwójna ilość czynnika.
Układy progresywne mogą być zasilane w różny sposób — począwszy od pomp ręcznych i pneumatycznych, aż po zautomatyzowane napędy elektryczne. Ilość środka może podlegać regulacji poprzez zmianę częstotliwości pracy pompy. Systemy tego rodzaju dedykowane są olejom o lepkości przekraczającej 40 cST oraz dla środków w klasie konsystencji 2 (według NLGI).
W praktyce znajdują one powszechne zastosowanie w kontekście maszyn posiadających do 200 punktów smarnych. Do tej grupy zaliczają się zarówno maszyny stacjonarne, jak i pojazdy (ciągniki, autobusy, a także maszyny robocze, rolnicze czy budowlane).
Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami na temat specyfiki i zastosowania układów smarowania (w tym progresywnych), które czekają na Ciebie na naszej stronie internetowej. Zapraszamy również do kontaktu z naszymi doradcami w przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości — z chęcią odpowiemy na wszelkie pytania!