Opis smarownicy
Wysokociśnieniowa smarownica nożna jest urządzeniem przenośnym służącym do smarowania wszystkich węzłów tarcia. Smarownica nożna wyposażona jest w pięć różnych końcówek umożliwiających doprowadzenie smaru do punktów smarnych wyposażonych w różnego typu smarowniczki.
Budowa smarownicy nożnej
Ze względu na budowę smarownicę można podzielić na trzy główne zespoły:
- zbiornik wraz z podwoziem i rozdzielaczem
- tłok smarowy wraz z nurnikiem i pokrywą zbiornika
- wysokociśnieniowy przewód smarowy
I) Zbiornik wraz z podwoziem i rozdzielaczem
Zbiornik walcowy wykonany z grubej blachy stalowej wkręcony jest w żeliwną podstawkę (1). Do podstawki przykręcony jest korpus wózka (3) posiadający ogumienie kółka zamocowane na osi (2). Z przeciwnej strony wózka przykręcony jest do podstawy wspornik żeliwny (4) trzymający zbiornik w pozycji poziomej. Do podstawy przykręcony jest od spodu rozdzielacz (5) wykonany z żeliwa. W środku rozdzielacza znajdują się: cylinder roboczy, sprężynowy zawór zwrotny, śruba odpowietrzająca (7) oraz sprężynowy zawór bezpieczeństwa (8). Górna część rozdzielacza znajduje się pod dnem zbiornika. Do górnej części korpusu wózka przymocowany jest wahliwy pedał (10). Dwie sprężyny (11) łączące wahliwy pedał z podstawą zbiornika utrzymują go w górnym położeniu. Do pedała mocowane są dwa cięgna (12) przenoszące napęd na nurnik.
II) Tłok smarowniczy wraz z nurnikiem i pokrywą zbiornika
W środku zbiornika znajduje się dwuzwojnie gwintowana śruba (13) na której zamocowany jest tłok gumowy (14). Płytka dolna tłoka posiada kształt pozwalający jej jedynie na ruch w kierunku równoległym do osi zbiornika. Obrót śruby powoduje ruch tłoka w górę dół lub górę. Śruba (13) posiada otwór w którym znajduje się nurnik (15) wraz z popychaczem. Popychacz jest mocowany do poziomej belki (16) połączonej z pedałem poprzez dwa cięgna (12). W górnej części śruba posiada czworokątne nacięcie w którym osadzone jest pokrętło regulacyjne (17). Wnętrze zbiornika zabezpieczone jest przez pokrywę (18), której górna część jest powierzchnią oporową pokrętła (17), którym można regulować położenie tłoczka (14). W dolnej części śruby (13) znajduje się uszczelnienie popychacza wraz z trójnikiem centrującym (20). Belka (16) posiada na ramionach wyjmowane zawleczki (21), które umożliwiają łatwy montaż i demontaż cięgien (12).
III) Wysokociśnieniowy przewód smarowy
Wysokociśnieniowy przewód smarowy (22) jest długości 2.5 m i jest wykonany ze zbrojonego węża gumowanego. Środek smarowy tłoczony przez pompę (5) poprzez połączenie przegubowe (23) jest transportowany przez wysokociśnieniowy przewód smarny poprzez rękojeść przegubową (24) do wymiennych końcówek smarowniczych. Smarownica nożna jest wyposażona w następujące końcówki smarownicze:
- metalową końcówkę smarowniczą (25) posiadającą dwa wymienne zakończenia do smarowniczek kulistych (26) i smarowniczek stożkowych
- elastyczne (28) i (29) do smarowniczek płaskich
- elastyczna zatrzaskową (30) do smarowniczek kulistych
Zasada działania smarownicy nożnej
Tłoczenie środka smarnego odbywa się przy pomocy ruchomego pedału (10). Nacisk na pedał powoduje ruch cięgien (12) a te z kolei wywołują ruch nurnika (6). Nurnik pompuje smar ze zbiornika głównego do przewodu smarowego zakończonego wybraną końcówką smarowniczą. W celu podniesienia komfortu użytkowania pompa smarowa jest wyposażona w dwa zawory: zwrotny i bezpieczeństwa. Sprężynowy zawór zwrotny uniemożliwia powrót smaru po ustaniu nacisku na pedał (10). Sprężynowy zawór bezpieczeństwa uruchamiany jest w wypadku gdy ciśnienie w pompie wzrośnie ponad 400 bar. Smar znajdujący się pod ciśnieniem wyższym niż 400 bar zostaje wyprowadzony poza układ tłoczący smarownicy.