Przekładnie łańcuchowe są powszechnie używane w przemyśle do przenoszenia energii (mocy), szczególnie na duże odległości, z racji na swojej pewności działania nawet w trudnych warunkach. Łańcuchy są też elementami nośnymi w wielu rodzajach przenośników cięgnowych. Wynika to z ich niezawodności i względów ekonomicznych.
Duża ilość łańcuchów stosowana aktualnie w przemyśle jest narażona na przedwczesne zużycie. W większości przypadków jest to spowodowane złym smarowaniem łańcucha. Często spotykana praktyka zakłada stosowanie gęstego oleju bądź smaru, nakładanego na zewnątrz łańcucha. Choć sprawdza się to w przypadku smarowania kół zębatych, w niewielkim stopniu chroni łańcuch przed przedwczesnym zużyciem. Podstawowe węzły tarcia w łańcuchu, które należy smarować występują pomiędzy rolką i sworzniem, rolką i tuleją, pomiędzy płytkami, pomiędzy płytką i tuleją, pomiędzy łańcuchem i kołem zębatym. Właściwe smarowanie łańcuchów możemy używając sysytemu Lubetool, przykładowe zdjęcia apikacji zamieczone są poniżej.
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Film 1. Najbardziej zaawansowana opcja - system smarowania łańcuchów przemysłowych przy pomocy urządzenia Lincoln COBRA.