Zastosowanie
Jednoprzewodowy system smarowania przeznaczony jest głównie do smarowania maszyn i urządzeń o małej, średniej i dużej liczbie punktów smarowych i stosunkowo zwartej budowie przy niewielkim zapotrzebowaniu na środek smarowy. Może podawać oleje o lepkości z przedziału 50 - 1000 cST raz smary o klasie konsystencji 000 lub 00 wg. NLGI. Tego typu systemy smarowania wykorzystuje się głównie do okresowego smarowania: obrabiarek, pakowaczek, maszyn w przemyśle tekstylnym, obuwniczym, spożywczym, drzewnym, papierniczym, drukarskim i samochodowym.
Zasada działania układu
Jednoliniowy system centralnego smarowania jest zasilany z pompy średniociśnieniowej, która tłoczy środek smarowy ze zbiornika przez zawór główny do przewodu zasilającego dozowniki. Wzrost ciśnienia w przewodzie głównym powoduje przesunięcie tłoczków w poszczególnych dozownikach i wtłoczenie ściśle określonej porcji smaru lub oleju do punktu smarowego. W tym momencie układ jest hydraulicznie zamknięty. Pompa pracuje zgodnie z nastawionym czasem pracy ustawianym na sterowniku. Pompa zatrzymuje się i sterownik oczekuje na sygnał z czujnika ciśnienia. Po jego wygenerowaniu przełączany jest zawór główny. Ciśnienie w układzie spada, odprężając dozowniki i przewody. Jednocześnie w dozownikach sprężyna cofa tłoczki do pozycji wyjściowej, przygotowując je do wykonania następnego cyklu pracy. Każdemu punktowi smarowania przyporządkowany jest własny dozownik o ściśle określonej wydajności. Im większe jest zapotrzebowanie danego punktu na środek smarowy, tym większy wydatek ma dozownik zastosowany w tym punkcie smarowania.
Regulacja dozowania środka smarnego
Obecnie stosowane pompy mają budowę kompaktową i posiadają wbudowane ciśnieniowe wyłączniki czasowe, sterujące zaworem odprężającym, wbudowanym w pompę. W przypadku rozległych układów stosujemy zewnętrzne wyłączniki ciśnieniowe oraz zawory odprężające. W wielu wypadkach ze względu na warunki pracy układu – zachodzi potrzeba umieszczenia układu sterowania w szafie sterowniczej, z dala od jednostki centralnej. W takiej szafie nastawia się czas przerwy pomiędzy kolejnymi cyklami oraz ciśnienie przełączenia zaworu głównego. W takich przypadkach często zastosowanie mają smarownice pneumatyczne oraz elektryczne.
Zalety układów jednoliniowych
- niski koszt elementów i zabudowy
- prosta budowa i obsługa
- łatwa i w szerokim zakresie regulacja dawkowania środka smarnego
- możliwość łatwej rozbudowy układu
- różnorodność wariantów i typów
- mała ilość środka smarnego pozostająca w układzie
- ograniczenie w kontroli pracy całego układu
- ograniczenie rozległości układu
- wrażliwość na zanieczyszczenia