• o firmie
  • oferta
  • nowości
  • poradnik
  • kontakt
  • Jak działają układy centralnego smarowania?

    Grudzień 17, 2020

    W środowisku mechaników często mówi się, że dobrze pracująca maszyna, to dobrze nasmarowana maszyna.

    Faktycznie każda maszyna w miarę stażu pracy zużywa się z powodu pojawiania się uszkodzeń związanych z tarciem. Zapobiegać temu może jedynie regularne smarowanie odpowiednim środkiem. W niewielkich urządzeniach można stosować smarowanie ręczne, jednak w maszynach przemysłowych działających na dużą skalę jest to niemożliwe. Dla takich maszyn stworzono układy centralnego smarowania. Są to zautomatyzowane systemy, które doprowadzają ciekły, stały, plastyczny lub gazowy smar do miejsc narażonych na ocieranie się w czasie pracy sąsiadujących ze sobą elementów. Układy centralnego smarowania wykorzystywane są często na liniach produkcyjnych w wielu gałęziach przemysłu oraz w dużych pojazdach, na przykład autobusach. Zasilane są za pomocą pompy elektrycznej, ręcznej, pneumatycznej lub wieloprzewodowej.

    Rodzaje układów centralnego smarowania

    Ze względu na budowę i sposób działania wyróżniamy kilka rodzajów układów centralnego smarowania. Najbardziej znane to:

    • jednoliniowe układy smarowania – proste w budowie i obsłudze, zaprojektowane do urządzeń o zwartej budowie i niedużym zapotrzebowaniu na środek smarny, doskonałe do maszyn w przemyśle drukarskim, samochodowym, tekstylnym, automatach szklarskich i maszynach pakujących;
    • dwuliniowe, wieloliniowe układy smarowania – przeznaczone do maszyn pracujących na dużą skalę, w których jest kilkaset punktów smarnych;
    • progresywne układy smarowania – przeznaczone do urządzeń posiadających od kilku do kilkuset punktów smarnych. Charakteryzują się możliwością bardzo precyzyjnego dawkowania środka smarnego, dzięki niewielkim rozmiarom może być używany w urządzeniach niedużych, stosowany jest także w autobusach i ciągnikach;
    • natryskowe systemy smarowania – umożliwiają naniesienie środka smarnego bezpośrednio na powierzchnię przy użyciu sprężonego powietrza. Ilość środka smarnego jest dozowana poprzez ustawianie czasu przerwy między kolejnymi natryskiwaniami. Został zaprojektowany do miejsc otwartych, takich jak przekładnie zębate, prowadnice, przekładnie łańcuchowe i bieżnie napędowe;
    • impulsowe układy smarowania – zbudowane z pomp umożliwiających nakładanie smaru jednocześnie w kilka dokładnie określonych miejsc. Stosuje się je do smarowania łańcuchów o wolnoobrotowych napędach oraz rolek transportowych.

    Jeśli nie jesteśmy pewni, który układ smarowania najlepiej sprawdzi się w naszym wypadku, poprośmy o poradę specjalistów. Profesjonalny układ smarowania zapewni naszej maszynie sprawne działanie na wiele lat, a nam zaoszczędzi stresu związanego z ciągłymi awariami. Z pewnością odbije się to pozytywnie także na naszych finansach.

    Wróć